OBĚD BEZ SALÁTU

AŤ JE ORGANICKÝ A ZDRAVÝ, PROSÍM!

U každého slovinského oběda je salát. Salát je zdravý a každopádně je však nejlepší ten, který vyrostl na domácí zahrádce. Čerstvě sklizený, organicky vypěstovaný salát je mimořádně bohatý na vitamíny, s fytonutrienty a foláty. Miska zeleného salátu má víc vitamínu C než středně velký pomeranč a je silným antioxidantem, který pomáhá imunitnímu systému s ochranou před nemocemi. Salát obsahuje hodně vody a 1 hlávka uspokojí 16 % denní potřeby těla po tekutinách. V bílých částech salátu jsou bílkoviny – 18 % proteinů, což je přibližně tolik jako v jogurtu. Kromě toho se v zelených listech ukrývá hned osm aminokyselin potřebných k metabolismu. Další složkou je kyselina listová, která je jedním z vitamínů B-komplexu a je důležitá zejména pro těhotné ženy.

Zabraňuje totiž vzniku anomálií v rozvoji páteřního kanálu plodu a tím umožňuje správný vývoj nervového systému. Právě v zeleném salátu je hodně kyseliny listové, proto by měl být bezpochyby součástí každodenní stravy budoucích maminek. Nezapomeňme na minerály – mezi nimi vápník, železo, draslík, magnézium, mangan a měď. Draslík vyvažuje množství tekutin v organismu a dohlíží na krevní tlak a bití srdce. Mangan je potřebný k antioxidaci buněk, měď je zapotřebí k tvorbě červených krvinek, železo je důležité pro vznik hemoglobinu, neboť tím brání anémii. Tak jako každá zelenina je i salát bohatý na vlákniny, a proto je vynikající pro všechny, kteří mají problémy se zažíváním. Salát je ideální pro ty, které trápí kila navíc, a ty, kdo mají problémy s cholesterolem. Má jen málo kalorií a látky v něm zabraňují hromadění nežádoucích tuků v krvi.

Salát sázíme po celý rok – na jaře sázíme hlávkové saláty, lociky a čekanky, v létě různé druhy radiče a podzim nemůže být bez polníčku, který sklízíme spolu s radičem i v zimě. Díky salátům si naši zahradu uděláme ještě pestřejší, protože se můžeme rozhodnout pro zelené, bílé a červené druhy, pro ty, které máme raději.

V letním a podzimním období, kdy sklízíme úrodu, je zrovna správný čas na výsadbu nebo vysetí salátu na zahradě. Jen domácí, organicky vypěstovaný salát uchovává veškeré vitamíny a minerály. Rovněž je důležité, abychom ho snědli co nejvíc, poté co ho sklidíme. Než salát vysejeme nebo zasadíme, přidáme organické hnojivo, rozhodně nepoužíváme umělá hnojiva nebo agrochemikálie. Organická hnojiva by měla obsahovat přírodní stimulátory zdravého růstu, jako jsou leonardit nebo mykorhiza, pro rychlý vývoj kořenového systému. Pokud salát vysazujeme, můžeme mladé sazenice zalít přírodními výrobky k úspěšnému přesazování, aby rychleji posílily a rozrostly se. Pokud máme těžkou půdu, přidáme k sazenicím trochu organického substrátu nebo ho posypeme po ploše, kde jsme salát zaseli. Substrát by neměl obsahovat umělá hnojiva. Ve fázi růstu salát posilujeme přirozeným organickým způsobem přírodními prostředky na posílení zeleniny, které salátům umožňují zdravý a silný růst, i když jsou noční teploty nižší, když jsou horší podmínky růstu buď kvůli záhonu, nebo povětrnostním podmínkám.

Jakmile jsou rostliny větší, můžeme je také organicky přihnojovat tekutými hnojivy, která obsahují např. leonardit, a organickým způsobem zvětšují listovou hmotu. Také nezapomeňte, že salát žerou velice rádi hlemýždi a hryzci, kteří zbožňují kořínky radiče. Rostliny tedy můžete chránit bez agrochemikálií přírodními výrobky proti hlemýžďům nebo hryzcům na bázi ricinového oleje. U obou jde o odpuzování škůdců tím způsobem, že rostliny přípravkem zalijeme ještě předtím, než se škůdci objeví.

A dobrou chuť!